pátek 6. června 2008

Ronen s kytarou


V každém pracovním dni si to stereotypně šinu k tramvaji. Ráno na Žižkově, večer na Smíchově. Však některé večery je má stereotypní cesta obohacena. To když k ní zahraje pan neznámý s kytarou.

Často se mě lidé ptají, proč Praha? Proč jsem z té utulné a malebné vesničky utekla do velkoměsta, kde se denně musím prodírat davy uspěchaných lidí. Jak zvláštní je, že když jsem byla "holka z Holomóca", taky jsem pod pojmem - Praha - viděla jen shon a přeplněná metra. Dnes něco podobného vůbec nevnímám. A Prahu vidím zcela jinýma očima.

Když se večer procházím po Vyšehradě, i posté jsem jako Alenka v říši divů. Šinu si to na Karlův most a znovu a znovu koukám přes rameno potulného malíře. Když nemůžu spát, oblékám tepláky přes pyžamo a procházím Staré město, osvětlené pouličními lampami, a oči mi září nad těmi všemi bdícími blázny, co jako já, ve tři ráno, chodí sem a tam...

A nebo se prodírám do hloučku zvídavých lidí, co se seskupují u potulných umělců. Malířů, polykačů mečů, zpěváků, hudebníků... A opakuji si tu praštěnou frázi: "proč Praha?" Uchichtávám se nad ní. Přesně proto!

Na Smíchově, před vstupem do metra, kde prodávají párky, sem tam posedává muž s tmavými vousy a kouzelnýma očima, co brnká na kytaru a co se mu to tolik daří. Zpívá a zpívají všichni s ním. A já se přidávám, unešena atmosférou. Tleskám a do pouzdra od kytary mu házím drobné. A těším se na další píseň. Pecku Pink Floyd či Metallicy, něco od Nirvany... Ačkoliv mi to anglicky dobře nejde, nemůžu si nebroukat s ním, když to zvládají i další jeho posluchači, třebas jeden bez domova, co tam nikdy nechybí. Co nenosí za pasem krabicové víno a rum, ale růžovou dětskou kytaru, kterou kdoví kde vyhrabal.

Když zpěvák kytaru balí a opouští zvídavé posluchače, tleská se a píská, to aby ještě neodcházel, vždyť my chceme slyšet další!

"Zítra zase přijdu!" slibuje anglicky a odchází, muž s tmavými vousy a kouzelnýma očima, co ve futrálu od kytary má vystavené CD s nápisem Ronen. Snad jeho jméno, nevím. Hlavně že mi zase přijde zazpívat na cestu...

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Tak tenhle pán je pro mě umělec :) Možná právě proto, že nevypadá, že by vydělaný peníze na ulici vrážel do sebe, ale spíš do své aparatury. Všechno hezky zapojený, na to jen tak nějakej bezdomovec nemá. Mám ho ráda. Když v úterý zahrál od Claptona Tears in the Heaven, vytryskly mi slzy dojetím. Baarny