sobota 17. dubna 2010

Neumím být Facebook kamarádkou

Mám profil na Facebooku. Už roky.

Založila jsem si ho ze dvou důvodů, za prvé: kvůli testu tehdy nové služby, které se měla podobat jistá česká stránka, na které jsem spolupracovala; za druhé: protože měl Facebook obrovský potenciál v informovanosti a virálním marketingu. 

Facebook mi mnohé dal. Díky němu jsem narazila na spoustu uměleckých skupin (divadelních, hudebních a jiných souborů), které měly profil na Facebooku, zatímco na internetu nebyly dohledatelné. Potažmo jsem napsala pár zajímavých článků, námět mi dal můj tehdejší kamarád Facebook. Měla jsem možnost pozorovat, co lidi zajímá, k jakým skupinám se přidružují a co mají rádi (mimochodem, když nevíte, jakým dárkem někoho potěšit, stačí se podívat na jeho facebook profil a skupiny, v nichž je přidružen...)  

Ale jak tak čas plynul, nevinný a sladký Facebook mi začal ukazovat svou odvrácenou tvář. Nejen, že se na mne jistí "přátelé" dokázali naštvat za to, že ignoruji jejich pozvánky do pro mne nesmyslných skupin, ale každý den mi e-mail připomínal, že bych se měla přihlásit do skupiny lidí, kteří nikdy nečtou, těch, kteří by nejraději usmrtili Paroubka a v neposlední řadě do fanouškovské skupiny, která nikdy nepouští důchodce v tramvaji a v autobuse sednout (když přece dokáží chodit po městě, dokáží stát i v autobuse).  

No dobrá... Ať si jsou lidé, jací jsou. Jsme přeci v demokratickém světě, nemám právo zakazovat ani nakazovat a jak by zastánci Facebooku řekli: "když se ti ta skupina nelíbí, tak se do ní prostě nepřihlašuj"... 

Až jsem dospěla k závěru "ať si Facebook využívá každý, jak chce". Někteří budou informovat o tom, jakou mají kocovinu, jiní se budou s kamarády dělit o oblíbené songy a další budou vytvářet nenávistné nebo naopak fanouškovské skupiny. Jenže když pak na Facebook uvedu veleužitečný (ano, nyní jsem velmi subjektivní) odkaz "Přijďte podepsat petici za farmářské trhy v Praze" a nikdo si toho ani nepovšimne, zatímco mí přátelé si do statusu napíší: "Udělal jsem si kafe" a sejde se jim dvacet komentářů a (jak je na Facebooku zvykem) dalších 40 palců nahoře (pro neznalce: odkaz, který říká: "líbí se mi tento Facebook post"), říkám si: A sakra... 

Můj virální marketing je zatraceně špatný. A s ním celý Facebook.

Žádné komentáře: